Конфлікт та шляхи його подолання
- Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей – досить тонкий і складний процес. Кожен із нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід часто за рахунок помилок і розчарувань. І, на жаль, досить часто ми потрапляємо у конфліктні ситуації. Вони вносять напруженість у стосунки, позбавляють спокою і радості.
Конфлікти бувають прихованими і явними, але в їх основі завжди лежить відсутність узгодженості між людьми. Тому конфлікт – це відсутність узгодження між двома або більше сторонами – особами, групами.
Конфлікти – явище негативне, небажане для кожного з нас, а особливо для педагогічних працівників, оскільки саме їм частіше за інших доводиться стикатися з непорозуміннями.
Для того, щоб правильно зрозуміти причини виникнення конфліктів, уміти аналізувати їх, слід навчитися управляти ними.
Для всіх видів конфліктів характерним є:
- наявність не менше двох сторін, які контактують між собою;
- взаємонесумісність цінностей і намірів сторін;
- протиставлення діянь однієї сторони іншій і навпаки;
- поведінка, направлена на ліквідацію планів і руйнування намірів іншої сторони, щоб придбати, здобути щось за рахунок неї;
- застосування сили і примусу з метою вплинути на поведінку іншої сторони в бажаному напрямку;
- наявність емоційної напруги в стосунках між партнерами.
Основними причинами конфліктів є:
- недоліки виховання, проявлені в грубощах, черствості, нечесності, непослідовності;
- негативні риси характеру і, перш за все, неврівноваженість, надмірна владність, неповага в спілкуванні.
Правила розв’язання конфліктних ситуацій
- Не починайте свою промову з вислову: „Я давно вже хотів сказати...”
- Уникайте слів «завжди» і «ніколи».
- Якщо цю людину ви ніколи не хвалили, не очікуйте, що на вашу критику вона відреагує позитивно.
- Критикуйте лише те, що можна змінити.
- Не порівнюйте поведінку цієї людини з поведінкою інших. Це принижує.
- Не знищуйте індивідуальність.
- Не приписуйте співрозмовнику того, чого він не казав. Краще не перебільшувати – можуть звинувачувати у брехні.
- Не зосереджуйтесь на особистості суперника, активізуйте увагу на проблемі й варіантах її вирішення.
- Не кажіть тільки про свої проблеми, дайте змогу висловитися партнеру й уважно вислухайте його.
- Давайте людям психологічну паузу, що може зняти емоційне навантаження.
- Прагніть щиро зрозуміти співрозмовника.
- Свою помилку визнайте швидко і рішуче, випереджаючи можливу критику.
- Визначте динаміку взаємин і усвідомте мету й мотиви поведінки співрозмовника.
- Зміцнюйте позитивну атмосферу у спілкуванні.
- Перетворюйте свої проблеми на нові можливості й перспективи.
- Відчувайте, коли потрібно відступити.
- Безвихідних ситуацій не буває.
Не уникайте конфліктів, а намагайтеся їх вирішувати й запобігати негативним наслідкам!
Дивимось корисне відео за посиланням:
Комментариев нет:
Отправить комментарий